Väänästen Sukuseura ry:n jäsentiedote sekä kokouskutsu sukukokoukseen

10.4.2023

1. Vuosikokous 25.3.2023 Helsingissä
Sukuseuran vuosikokous pidettiin 25.3.2023 Helsingin pääkirjastossa Oodissa. Paikalla oli 41 henkeä. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2022 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä vuoden 2023 toimintasuunnitelma ja talousarvio. Jäsenmaksuksi tuli 10 euroa vuodessa ja ainaisjäsenmaksuksi 170 euroa. Ennen vuosikokousta esiteltiin Oodia, kerrottiin sukututkimuksesta.

2. Väänästen sukujuhla ja 19. sukukokous 5.-6.8.2023 Mikkelissä
Väänästen sukujuhla ja Väänästen Sukuseuran ry:n 19. Sukukokous järjestetään 5.-6.8.2023 Mikkelissä Sodan ja rauhan keskus Muistissa osoitteessa Ristimäenkatu 4, 55100 Mikkeli.

Ohjelma:
Lauantai 5.8.
10.00 alkaen Ilmoittautuminen Muistissa
10.45 – 11.55 Lounas
12.00 – 12.30 Tervetuloa, esimies Pentti Väänänen
12.30 – 13.30 DNA-tutkimus, sukuhaarojen ja niiden vaiheiden esittely
13.30 – 15.00 Muistin esittely ja tutustuminen Muistiin sekä kahvit
15.00 – 16.00 Toiminnan kehittämisestä, viestinnästä ja sukututkimuksesta
16.00 – 17.00 Sukupuu-lehdestä ja Väänäs-videoista
17.00 Päivällinen

Sunnuntai 6.8.
10.00 alkaen Uusien tulijoiden ilmoittautuminen
10.30 -12.00 Työpajat: sukututkimuksesta ja viestinnästä kiinnostuneille
11.30 alkaen Lounas
13.00 Väänästen sukujuhla
14.15 Väänästen Sukuseura ry:n 19. sukukokous
15.00 Kahvit ja vapaata yhdessäoloa sekä tuotemyynti

Lauantai-iltana 5.8. on omaa aikaa, jolloin voi mennä esimerkiksi konsertti Mäntyharjun Salmelaan, jossa esiintyy klo 19.00 Waltteri Torikka tai Mikaeliin, jossa on samaan aikaan Harry Potter in concert. Liput kannattaa ostaa ajoissa lippupalvelusta.

Sukujuhla alkaa hartaustilaisuudella. Sukujuhlassa Väänäset ja Väänäs-sukuiset esittävät ohjelmaa, kuullaan suvun vaiheista ja sukututkimuksesta sekä Sukuseurojen Keskusliiton ja Mikkelin kaupungin tervehdys.

Majoitus kannattaa varata ajoissa esimerkiksi Sokos-hotellista tai Scandicista. Huoneen
saanee edullisemmin netin kautta omalla jäsenkortilla. Sokos-hotelli Vaakunassa 2hh
varaustunnuksella BVAANASET23 maksaa 138 € ja 1hh 118 €. Varaukset Vaakunaan
30.6. mennessä puh. 0107642100 huonevaraukset. Mikkelin Scandicista kannattaa
varata huone netin kautta ja Scandicin eläkeläisjäsen saa hinnan senioritunnuksella.

Sitovat ilmoittautumiset päivien tilaisuuksiin pyydetään tekemään 17.7.2023 mennessä puh 040-7217605 tai sähköpostilla: penttijuhani.vaananen[at]gmail.com. Mikäli ilmoittautuneelle tulee este, siitä pitää ilmoittaa mahdollisimman pian, viimeistään 28.7.

Kaikki Väänäset ja Väänäs-sukuiset ovat lämpimästi tervetulleita sekä lauantain että sunnuntain tilaisuuksiin. Tapahtuma on ilmoittautuneille ilmainen.

Sääntömääräisessä sukukokouksessa
- esitetään hallituksen laatima kertomus edellisen sukukokouksen jälkeisestä seuran toiminnasta ja taloudesta
- päätetään hallituksen esityksestä seuran tulevan toiminnan suuntaviivoista, talouden perusteista sekä muista jäsenten kannalta tärkeistä periaatteellisista kysymyksistä seuraavaan sukukokoukseen saakka
- valitaan seuran esimies ja varaesimies seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi
- valitaan viidestä yhdeksään hallituksen jäsentä seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi
- käsitellään vuosikokouksen tekemät esitykset
- sääntömuutos
- käsitellään hallituksen ja jäsenten määräaikaan (23.7.) mennessä tekemät esitykset
- annetaan hallitukselle seuraavaa sukukokousta koskevat evästykset.

Tervetuloa Mikkeliin Väänästen sukujuhlaan ja -kokoukseen 5.-6.8.2023!

3. Sukuseuran myyntiartikkeleita

Sukuseura on hankkinut sukuseuran tunnuksella varustettuja isännän viirejä, joita voi tiedustella esimieheltä ja joita tuodaan myytäväksi sukukokoukseen. Isompi viiri on 50 cm x 500 cm (110 euroa) ja pienempi viiri 45 cm x 400 cm (80 euroa).

Mikkelissä on myytävänä 30 euron jäsenhintaan seuraavia sukukirjoja: Pohjois-Karjalan, Varpasen, Kurolanlahden, Reittiön sekä Pöljän ja Kolmisopen Väänäset sekä 10 €:lla Ennen Väänälää. Näkymätön Viänänen 50 vuotta! Lisäksi on myytävänä sukuseuran historiikkia, koruja, suruadresseja, sukuseuran postimerkkejä sekä cd-levyjä. Tuotteita voi kysyä myös esimieheltä.

4. Opiskelijastipendit

Väänästen Sukuseura ry. jakaa opiskelijastipendejä, joilla tuetaan sukuseuran opiskelijoita heidän opinnoissaan korkeakoulussa, yliopistossa tai ammatilliseen tutkintoon tähtäävässä oppilaitoksessa koti- ja ulkomailla sekä tuetaan korkeamman opinnäytteen suorittamista tai muun yleishyödyllisen tutkinnon tekemistä.

Vapaamuotoisesta hakemuksesta tulee löytyä selostus, mitä opiskelee, opintosuunnitelma, maininta mahdollisista muista stipendi- ja apurahahakemuksista sekä maininta tutkimustyöstä. Hakemuksesta pitää selvitä, mihin tarkoitukseen stipendiä halutaan käyttää.

Lisäksi tarvitaan todistus oppilaitoksesta, johon hakija on hyväksytty ja jossa hän opiskelee. Eduksi on myös opintosuoritusote ja mahdolliset muut anomusta puoltavat asiakirjat.

Hakemukset on lähetettävä 31.10. mennessä os. Väänästen Sukuseura ry, Sinikka Aaltonen, Yliskyläntie 4 G 69, 00840 Helsinki. Lisätietoja Sinikka Aaltonen 050 524 9212.

5. Muuta
Ulkomailla asuvien toivotaan maksavan ainaisjäsenmaksun, mikä helpottaa maksun maksamista. Mikäli olet maksanut tämän vuoden jäsenmaksun, sitä ei tarvitse maksaa uudestaan.

Kannattaa käydä sukuseuran sivuilla www.vaanastensukuseura.fi.
Aurinkoista kesää.

Sukuseuran esimies Pentti Väänänen