Sukuseuran tunnus

Väänästen sukuseuran tunnus.
Väänästen sukuseuran tunnus on suunniteltu vuonna 1945

Tunnuskuvan ovat suunnitelleet vuonna 1945 teknikko Aatami Väänäsen tytär, arkkitehti Helvi Mether-Borgström ja hänen miehensä, taiteilija Helge Mether-Borgström.

Sukujulkaisun kansikuvasta sukuseuran tunnuskuva

Kohta perustamisen jälkeen alettiin sukuseuran johtokunnassa keskustella sukumerkistä. Se voisi olla jännitetty jousi ylöspäin suunnattuna siten, että jänne muodostaa V-kirjaimen. Tällaisia eri tekijöiden luonnoksia esiteltiin ensimmäisessä Väänästen sukupuussa. Toinen idea sekä ennen sotia että niiden jälkeen oli muotoilla tunnuskuva vanhoista puumerkeistä, joita olisi ensin kerätty.

Arkkitehti Helvi Mether-Borgströmiltä tilattiin nimenomaan ja vain kansikuva sukujulkaisuun.

Kansikuva ei tietenkään ole sen enempää vaakuna kuin logo, mitkä ovat tavallisimpia sukuseuratunnuksia. Sellaisista on kyllä keskusteltu ueampaan otteeseen, esim. vuonna 1967 sukukokous kaipaili tunnusmerkkiä ja vuonna 1995 vuosikokous keskusteli sukuvaakunasta.

Tunnuskuvaa on käsitelty 2000-luvulla aiempaa paino- ja siirtokelpoisemmaksi. Sukuseuran standaari teetettiin petäjäkuvan kanssa, ja samaa kelta-mustaa väritystä käytettiin, kun Väänästen suukupuun kansi numero 13 painettiin värillisenä. Kirjapainon tiedustellessa tarkempaa sävyä se määriteltiin "Savon keltaiseksi".

(Väänästen sukuseuran historiikki 1937-2007, Sukupuu No. 14 - 2007)

Sukuseuran logon voi ladata alta: