Väänäset palkitsivat Kehvon, Toivalan ja Vuorelan koululaisia luontokilpailussa

2.6.2024

Tulokset julkistettiin perjantaina 17.5. Toivalan koulussa. Väänästen sukuseuran arviointiraati asetti ensimmäiselle sijalle Vuorelan koulun neljäsluokkalaisten esityksen. Laadukkaiden ja hienojen kilpailutöiden asettaminen paremmuusjärjestykseen tuotti raadille päänvaivaa. Se päätyikin jakamaan toiset sijat sekä Kehvon että Toivalan neljänsille luokille.

Väänästen luontokilpailun ideoija, professori Kalervo Väänänen tiivisti kunkin koulun ansiot: ”Vuorelan koululaisten kilpailutyössä oli tieteellisen esittämisen ote, Toivalan koululaisten lähestymistapa puolestaan taiteellinen ja Kehvon koulun työ lukuisten luontoretkien ansiosta käytännönläheinen ja pihkantuoksuinen.”

Kutsukilpailu toteutettiin Väänäs-suvun ydinalueilla nyt kolmatta kertaa. Kahtena aiempana keväänä kilpailuun ovat osallistuneet Kuuslahden, Pajulahden, Pöljän koulut sekä Martti Ahtisaaren, Länsi-Puijon ja Snellmanin koulut.  Kilpailun järjestäjä, Väänästen sukuseura ry, on antanut koulujen ja oppilaiden vapaasti valita niin havainnointikohteet kuin kilpailutöiden esittämisen muodon. Tänä keväänä kilpailu käytiin 2.4.–10.5.2024  välisenä aikana. Opettajat ja rehtorit kertoivat, että luontokilpailu on ollut ”mukava matka”. Luontohavainnointi on hyvin voitu yhdistää eri oppiaineisiin. Kilpailutöissä olikin käytetty taitavasi mm. matematiikan, äidinkielen, liikunnan ja teknisen käsityön oppeja.

Kolmen kevään aikana kilpailuun on osallistunut yli neljä sataa kolmas-neljäsluokkalaista alakoululaista.

Kilpailutöiden katselmuksissa professori Kalervo Väänänen selitti oppilaille nykyisen luontokadon eroa aiemmin, miljardien vuosien aikana monta kertaa tapahtuneisiin lajien sukupuuttoihin: – Tämä on ensimmäinen, jonka on tieteellisesti todettu johtuvan ihmisen toiminnasta maapallolla. Tämän voimme korjata sillä, että mahdollisimman monella on henkilökohtainen luontosuhde. Toivomme, että Väänästen sukuseura voi omalta pieneltä osaltaan olla tukemassa lasten tutustumista ympäröivään luontoon ja vahvistaa heidän käsitystään monimuotoisen elämän tärkeydestä.

Kilpailun myötä kunnioitetaan myös merkittävän luonnontuntijan ja -ystävän, Kuopiossa vaikuttaneen lehtori Betty Väänäsen elämäntyötä. Väänästen sukuseura ry, joka perustettiin vuonna 1937, on yksi maamme vanhimmista sukuseuroista. Seuran olemassaolon aikana, lähes 90 vuodessa, teollisten tarvikkeiden tuotanto ja ilmaston lämpeneminen ovat johtaneet merkittävään luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen.